مهندسی آلودگی هوا

آلودگی هوا حادترین مساله ناشی از تمدن صنعتی

مساله آلودگی یکی از حادترین و بغرنج ترین مسائل ناشی از تمدن صنعتی است، اگرچه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد بر انسان توجه می شود ولی علاوه بر انسان بر روی گیاهان، جانوران و یا محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته و با آلوده کردن هوا و ایجاد بوهای نامطلوب جلوه نامناسبی ایجاد می کنند.

روزانه مقدار زیادی از آلاینده ها از طریق نفس کشیدن وارد دستگاه تنفسی بدن می شود که باعث پیامدهایی نظیر، اختلال در بویایی، بیحالی، خستگی، ناراحتی های اعصاب، تحریک گلو، چشم، اشکالات تنفسی و افزایش برونشیت و ... می شود.
از جمله ذرات معلق در هوا عنصر سرب است که بیشتر از طریق تنفس وارد بدن می شود و قابلیت حمل اکسیژن در خون را کم می کند، بنابراین اکسیژن کافی به مغز نمی رسد. اثرات مزمن ممکن است ایجاد سردرد، ضعف، بی اشتهایی و کم خونی، کاهش میدان دید است که بر اثرکاهش میدان دید، حمل و نقل زمینی و هوایی با اشکالاتی رو به رو می شود.
بر این اساس وقتی از تهران دور می شویم و پشت سر خود را نگاه می کنیم جز هاله ای از دود و یک پرده سیاه رنگ که شهر را به تسخیر خود در آورده چیز دیگر نمی بینیم و تاسف بار است که در هر دم و بازدم فقط منواکسید کربن تنفس می کنیم و هیچ خبری از گاز حیات بخشی به نام اکسیژن نیست.
این در حالی است که سال ها است که کلان شهر تهران، جمعیت ساکن در آن از مشکل زیست محیطی مهمی به نام آلودگی هوا رنج برده و نفس مردم این شهر در اثر بلعیدن منوکسید کربن، گوگرد و ... در رنج می باشد و این ابرشهر به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای بزرگ جهان از سوی نهادها و سازمان جهانی معرفی شده است.
حدود دویست سال پیش، زمانیکه پایتخت تهران توسط شاه اسماعیل به مرحله اجرا درآمد، این منطقه سرسبزترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران بود که در حال حاضر اکسیژن در هوای تهران وجود ندارد.
البته در خصوص خودروها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تولید آلودگی، درصد زیادی از خودروهایی که در خیابان های تهران تردد می کنند، فرسوده هستند و خودروهای شخصی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و هر چند نقش آن ها در آلودگی هوا قابل کتمان نیست.
اما واقعیت این است که علاوه بر خودروهای شخصی، وسایل نقلیه عمومی و دولتی نیز سهم قابل توجهی در این آلودگی دارند و علت اصلی آن نیز فرسودگی بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و وسایل نقلیه دولتی با همان سرویس کارکنان دولت است.
بنابراین در شرایطی که آلودگی هوا در تهران در وضعیت ناسالم و یا هشدار آمیز قرار می گیرد میزان آلاینده ها به ویژه گاز منواکسید کربن و ذرات معلق در هوا، افزایش می یابد و مه دودآلود غلیظی آسمان شهر را می پوشاند.
اغلب هم این بخش از شهر در هاله ای از دود مه خاکستری غرق است، میزان آلودگی در مواقعی از سال به حدی می رسد که سازمان های مسوول در کشور آن را خطرناک اعلام کرده و خواستار عدم ورود کودکان، سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی به سطح شهر می شوند.
دانشمندان معتقدند رابطه ای مستقیم بین میزان آلودگی هوا و تعداد دفعات ابتلا به مشکلات قلبی دیده می شود و آلودگی هوای ناشی از ترافیک اتومبیل، دود کارخانه ها و یا دود سیگار موجب بیماری قلبی می شود.
برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند بخشی از آلاینده ها متعلق به خودروهاست و سهم منابع آلاینده دیگر از جمله کارخانه ها و منازل کمتر بوده و گروهی دیگر بر این اعتقادند که عمده ترین عامل آلودگی هوای تهران، خودروهای فرسوده هستند که بیش از حد سوخت مصرف می کنند و مقدار زیادی مواد آلاینده وارد هوا می کنند.
به هر حال، در شهر تهران عمده آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که در این راستا ترافیک جاده ای علاوه بر ایجاد آلودگی هوا در سطح یک منطقه باعث افزایش آلوده سازی هوا در سطح جهانی می شود

خبرگزاری ایسکانیوز

   + فرید آریا ; ٩:۱٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢٤ خرداد ۱۳۸٩
comment نظرات ()